søndag 1. mars 2009

Bilder i fleng!!!

I forrige innlegg lovte vi at snart skulle nye bilder komme, men tiden flyr tilstadighet fra oss. Fortvil ikke, her kommer endelig nye bilder, og det i fleng. http://ftp.kolonihaven.no/_FOTOGRAFER/Geir/Web2
Så hva er nytt siden sist? Masse. Vi har hatt besøk. Vilde, Bestemor og Mormor kom for 2 uker siden og forlot oss igjenn for 2 dager siden. Først hadde vi alle en uke her på Koh Maak, og så dro vi 5 dager til Koh Chang for litt mer liv og shopping. Vi red på elefanter og jeg og Vilde dro på Treetop Adventure. Vi slang oss fra tre til tre og hadde det kjempe gøy, og nå betaler jeg prisen for ungdommelig hovmod i form av et ødelagt kne. Siste dagen tilbragte vi Laem Sing hvor vi dro til en delfinpark

Fredrik, Hanne og Geir

mandag 9. februar 2009

Nordmenn på ferie

Hallo! Nå er det lenge siden sist. Vi er så fryktelig opptatt at det blir nesten ikke tid til å skrive blogg. Hm.. Eller vi har blitt så bedagelig anlagt.. Vi har det fint. Siden sist så har vi blitt bedre kjent med Koh Maks trivelige bar. Vi har feiret min bursdag og vi har vært en tur på naboøya, Koh Kood. På bursdagen hadde Fredrik og Geir flere overaskelser på gang. Jeg ble vekket med korsang og frokost. Så kom Koh Maks eneste og skranglete taxi og hentet oss. Så var det kokkekurs for meg. Det var en utrolig spennede opplevelse med verdens søteste og sikkert flinkeste thai kokk som skulle lære meg og lage thaimat. Geir er fortsatt sikker på at min mat var den beste han har smakt til nå. Men den ble selvsagt laget under idiotsikker veiledning. På kvelden spiste vi hos Mong som vi så ofte gjør, da hun nest etter meg er den beste og billigste kokken på øya. Ved siden av Mong ligger denne baren til Steve og Alex som vi trives så godt i. Fredrik og Geir hadde ordnet med bursdagskake her, og servering til alle gjestene. Flott hjertekake med blomster på. På onsdag dro vi til Koh Kood som er en øy i nærheten. Den er faktisk enda fredligere enn Koh Mak, og har fantastisk fine strender og krystallklart turkis vann. Vi fikk et tips om en strand der som lå helt for seg selv. Vi leide moped og gikk så ti min gjennom jungelen, og kom frem til den vakreste stranden jeg noen gang har sett. Og her var det ingen. Etter en stund kom det noen thailandske menn og skulte på oss med gevær på ryggen. Vi smilte så brett vi kunne og hilste på beste thai vis, og da fikk vi kokosnøtt til lunsj i stedet for en kule i panna. Vet jo ikke helt om det var faranger de jaktet på da. Nå er vi tilbake på øya vår, og det er i grunnen veldig godt ettersom vi føler oss riktig så hjemme her. I dag er det fullmåne fest i baren og da vanker det nok en sjokoladeshake eller Shirley Temple på Fredrik, og kanskje en Singha på oss. Vi har spilt 864 runder med stigespill, nesten like mange ganger med ludo, og nå har vi begynt med sjakk. For ikke å glemme det interessante kortspillet krig som det faktisk ikke går an å bli lei av. Ta med Yatzi, dere som kommer...Forøvrig er det vel rundt 30 grader hele døgnet, og 28 grader i vannet. Vi savner ikke snømåking og slaps, men jeg kunne gitt mye for en skive grovbrød. Nytt webgalleri kommer veldig snart. Fredrik, Geir og Hanne

torsdag 22. januar 2009

Paradise lost 2

Store forandringer er iferd med å skje på øya. Det bygges bl. a. 2 store nye resorter på nordøst siden av øya. Her finnes det idag noen hus som det bor fiskere i, men snart vil de være drevet vekk. Den ene resorten begynner å ta form og her er luksus i lange baner, svære bugalower, gigantisk resturant og hva mer som vil komme vet jeg ikke. Den andre resorten er såvidt påbegynnt, palmer er hugget, stranden er ryddet og snart tar byggingen til. Set blir sikkert flott.

Vi har så langt truffet mange hyggelige mennesker her på øya, og vi har funnet vår stampub. En liten bar med fast klientell drevet av 2 engelskmenn, Steve og Alex. Vi er innom der hver dag for en øl og litt sladder. Vi har blitt kjent med flere utlendinger som besøker øya gjevnlig og de er alle opptatt av hva som kommer til å skje her.

Igår var vi på dykke tur til nasjonalparken like utenfor Koh Maak. Så fantastisk utrolig vakkert. masse fisk, koraller, kråkeboller og en rokke fikk vi sett. dykketuren tok helt knekken på oss så igår gikk vi til sengs tidlig.

Vi tar en tur tilbake til Koh Chang om et par dager, så følg med.

Geir, Hanne og Fredrik

Paradise lost

Hei igjen. Dagene flyr og vi har det bra. Vi treffer hyggelige mennesker, utforsker øya og tar livet ganske med ro.

For noen dager siden leide vi mopeder og fartet rundt på øya. Vi besøkte en resort kalt "Panorama Resort" som var et vakkert sted med en merkelig historie. Opprinnelig så var det her ca. 120 bungalower og en kjempe resturant med en fantastisk utsikt over havet. Jeg vet ikke hva som skjedde, men få år etter at stedet ble åpnet så ble det lagt ned. Nå er dette en spøkelsesby som bl.a. vitner om hvor farlig kokosnøtter er. (Når de faller 20m rett ned gjennom taket på en bungalow, så går den rett igjennom taket med en voldsom fart, mer enn nok til å ta livet av et menneske. Det er nå nye eiere av resorten som bygger den opp igjen med en litt annen beliggenhet. Eieren drømmer om å åpne resturanten, men det koster penger. Dette er et sted jeg skal tilbake til for å ta mere bilder.

lørdag 17. januar 2009

Bilder

Endelig. Yeah, Yeah.
Her kommer bilder fra turen så langt. http://ftp.kolonihaven.no/_FOTOGRAFER/Geir/Thailand09/

onsdag 14. januar 2009

Noen bilder fra paradis kanskje ?

Kanskje på tide og vise noen bilder fra paradis også?

Dette er virkelig en oase. Dagene går med til å reise rundt, fotografere, bade og spise.
Komme snart til å publisere et webgalleri med flere bilder fra turen så lang, så følg med. Ikke så mye nytt å fortelle annet enn at vi har det bra.

Nytt innlegg om kun kort tid

mandag 12. januar 2009

Paradise here we are.

Beklager så mye for dette lange oppholdet fra bloggskrivingen. Internetttillgangen på Koh Chang var ikke mye å skryte av. Oppholdet derimot, var veldig bra. Vi har vært der i 6 dager etter sykehus oppholdet. Vi har solt oss, spist mye god mat, vi har ridd på elefanter og badet med dem og vi har blitt underholdt med flammeshow av høy kvalitet.
Koh Chang er en veldig flott øy med mange aktiviteter: dykking, elefantridning, miniflyflyvning, trekking i jungelen, båtturer, fisketurer o.s.v. Alt er veldig greit i Thailand, no worries. Maten var utrolig bra her også, og billig.

Vi har nå kommet til  Koh Maak, hvor vi skal være de neste 2 og en halv mnd. Her er livet utrolig avslappet. Vi kom med speedboat til øya, ble sluppet av på stranda (ingen brygge) til musikk av Bob Marley, rett ved en Cafe drevet av noen rastafolk. Hippie heaven. Vi har en trivelig liten bungalow 10 m fra havet og ser solnedgangen hver kveld. Vi er ikke plaget av småkryp og temperaturen er veldig behagelig 28 - 30 grader og litt vind. Folk er stort sett veldig imøtekommende og de smiler mye.  Her er det mange svensker og Fredrik har alt fått en kompis, Noel.
Jeg har truffet mine oppdragsgivere og vi har snakket litt om livet på øya, fremtiden og hva de ønsker av meg. De vil at jeg skal dokumentere livet på øya slik det er idag. Alt dette vil forsvinne i løpet av et par år. Utviklingen går enormt fort. Jeg skal portrettere folk og det daglige livet på øya. Jeg er den første som deltar i deres program, men får snart selskap av en japaner.
Dagen vi kom var det en stor festival på øya så alle resturanter var stengt og eneste mulighet for fór, var på festivalen. Vi kunne ikke ha kommet på et bedre tidspunkt. Koh Maak Relations Festival 2009. Masse god mat, blandet underholdning og mye folk med store smil fylte brygga. Utrolig bra.

Vi begynner så smått å tilpasse oss dette livet i rolig tempo og eventyret er så vidt igang. 2 og en halv mnd til. Vi tar virkelig bare en dag av gangen